KORTE INHOUD :
Lena is in de Wildernis beland. Ze moet haar oude leven vergeten; haar vriendin Hana, haar vriend Alex en haar school behoren nu tot het verleden. In de Wildernis ontmoet ze mensen die besloten hebben het heft in eigen handen te nemen. Het leven is er hard en ruig maar wel met liefde en een revolutie die op het punt staat uit te barsten.
RECENSIES
GESCHREVEN DOOR WEST MUS
Onlangs won ik het het boek Pandemonium. Zoals beloofd hier mijn recensie. 4**** Lauren Oliver is een Amerikaanse schrijfster geboren in 1982. Ze groeide op in Westchester. Haar ouders die beiden professor in de literatuur zijn hebben haar al heel vroeg laten kennis maken met boeken. Ze leefde als kind al in een fantasiewereld van tekenen, dansen, verhalen verzinnen. Ze studeerde aan de universiteit van Chicago literatuur en filosofie. Daarna ging ze naar New York om een programma creatief schrijven te volgen. Ze ging aan het werk bij Penguin Books als redacteur en is nu mede-eigenaar van Lampion Lit. . Naast schrijven houdt ze ook van koken, reizen, dansen, hardlopen en het verzinnen van gekke liedjes. Lauren woont in Brooklyn met haar verloofde Michael.
Pandemonium is het tweede deel in een trilogie. Het eerste deel Delirium amoris handelt over een wereld waarin liefde wordt gezien als De Ziekte waar iedereen moet tegen behandeld worden. Lena is overtuigd en zal de procedure ondergaan als ze achttien jaar is. Dan wordt ze verliefd op Alex en vlucht met hem de Wildernis in.
Pandemonium begint als Lena in de Wildernis is maar Alex de vlucht spijtig genoeg niet gehaald heeft. Lena komt terecht in de wereld van de onwaardigen. Mensen waarvan ze geen weet had, dingen die verzwegen werden in haar wereld, de leugens die verteld werden. Stilaan groeit er meer en meer verzet in haar en krijgt ze een belangrijke missie. Daarin wordt ze ontvoerd en beleeft ze met haar grote tegenstander duizelingwekkende avonturen. Om te ontsnappen moeten ze mekaar steunen en helpen. Lukt het om samen een uitweg te vinden?
Ik vond het enigszins moeilijk in het begin om in het boek te komen omdat ik deel één Delirium amoris niet gelezen heb. Er worden woorden gebruikt die je helemaal niet begrijpt maar nadien wel duidelijk worden als je doorleest. Toch raad ik aan om eerst deel één te lezen. Dat is aangenamer.
Lauren Oliver heeft een zeer aparte schrijfstijl. Het boek heeft hoofdstukken die afwisselen in het ‘nu’ en ‘toen’. ‘Nu’ gaat over het leven nadat ze terugkwam uit de Wildernis om een missie te volbrengen bij het verzet en ‘toen’ gaat over het leven in de Wildernis. Het leest vlot en je verliest de draad van de twee verhaallijnen niet. De schrijftaal is eenvoudig en er zitten mooie vergelijkingen in.
Het karakter van Lena is heel herkenbaar. Spreekt de YA wel aan. Ook het feit dat liefde een Ziekte is. YA zijn net op de leeftijd dat liefde belangrijk wordt in hun leven en ze zelf vlinders in hun buik gaan voelen. Lena worstelt met haar verleden waarin liefde gevaarlijk was en haar eigen gevoelens rondom liefde. Dit onderwerp zet jongeren aan om zelf na te denken en een eigen mening te vormen.
Het plot is zeer spannend. In de beide verhaallijnen wordt de spanning opgebouwd en uiteindelijk komen ze naar mekaar toe met een toch wel verrassend einde van het boek. Dit zet direct aan om deel drie te lezen van de trilogie. Maar daarvoor is het nog wachten tot oktober 2013.
Pandemonium is een goed YA boek dat raakt en aanzet tot denken.