KORTE INHOUD :
Wolfgang, voormalig hoofdcommissaris bij de Berlijnse Mordkommission, heeft zojuist een gecompliceerde moordzaak in de Spaanse Extremadura opgelost en hoopt eindelijk aan zijn nieuwe leven te kunnen beginnen. Maar zijn plannen worden opnieuw gedwarsboomd. De Spanjaard die zijn huis in Berlijn zou kopen wordt vermoord aangetroffen in een volkstuintjescomplex en Wolfgang keert noodgedwongen terug naar zijn stad. Daar raakt hij ervan overtuigd dat er een verband moet zijn met andere onopgeloste moorden van de afgelopen jaren. Zijn onderzoek voert hem door heel Berlijn, een stad die er net zo getekend bijligt als de man die haar doorkruist.
RECENSIES
GESCHREVEN DOOR MARILYN DEGRYSE
Voor iemand als ik die momenteel meestal young adult boeken leest was dit boek toch een uitdaging. Maar ik heb ervan genoten en heb intussen het eerste boek bloedbruiloft uitgeleend.
Mijn eerste indruk was " nee toch, 450 blz. Wat als ik het boek niet goed vind". Ik ben wat ongerust begonnen en heb ik toch regelmatig gezucht bij de duitse woorden en sommige (voor mij) moeilijke woorden.
Maar 'k zat al vlug in het verhaal ('k heb zelfs mijn ander boek laten liggen om eerst dit uit te lezen) en werd er door meegesleept.
De personages in het boek worden heel goed beschreven, je merk ook dat de schrijfster thuis is in Berlijn.
Af en toe kan je een blik werpen op de gedachten van de moordenaar maar dit verraad niet wie hij/zij is.
Tot bijna op het laatst wordt je in spanning gehouden en de moordenaar is iemand die je totaal niet verwacht.
Voor mij een aangename kennismaking met de schrijfster en ik kijk uit naar een volgend boek.
GESCHREVEN DOOR ANNE-MARIE DEWACHTER
Alle boeken van Ellen zijn supergoed.
GESCHREVEN DOOR JANA PROVOOST
Dit boek heeft me eerlijk gezegd verrast, ik begon te lezen en werd meteen meegenomen in de Berlijnse sfeer. Ellen Gerretzen weet de personages een diep, complex karakter te geven en zet ze neer in een geweldige, bruisende sfeer in het hartje van Berlijn. Bij elke zin neemt de frustratie bij de personages toe en eerlijk gezegd voelde ik het ook... Dat is in mijn ogen een hele goeie eigenschap bij een schrijver: de gevoelens van de personages doorgeven aan de lezer. Het is fijn dat er gespeeld wordt met verschillende nationaliteiten die elk hun eigen stempel willen drukken op het verhaal. Enig minpuntje is dat de personages soms enorm overdrijven in hun acties...maar hé, ik lees soms ook chicklit en daar hebben ze dat nog veel meer!
Het verhaal gaat in sneltreinvaart en zoals het een goed boek betaamt met de nodige stiltes voor de storm. Het plot zelf vind ik enorm verrassend, ik zat helemaal verkeerd tijdens het meedenken! Ik begrijp dat Schaduwspel een vervolg is en dat Wolfgang al het een en ander meegemaakt heeft in het eerste boek, samen met Julia. Ik ondervond niet meteen heel veel problemen bij het meevolgen van het verhaal (ik heb het eerste deel dus nog niet gelezen). Maar ik kan wel aannemen dat anderen eventjes zullen moeten doorzetten... Zeker doen want het is het waard!
Qua schrijfstijl kan ik alleen maar deze lofzang verder zetten! Ellen G. schrijft vlot, weet met zelfzekere zinnen een hele nieuwe sfeer neer te zetten en de lijn door te trekken. De Duitse (?) woorden die erin voorkomen zijn wel redelijk te begrijpen in hun context, dus dat vormt ook geen probleem!
Dit is dus zeker een aanrader, waarom? Omwille van de complexe, alternatieve personages en het geweldige verhaal! Zoals ik al zei: moet je dan wel enige dramatiek van de personages zelf erbij nemen...
Ik ben al benieuwd naar wat er van Wolfgang komt in het volgende deel...
GESCHREVEN DOOR INGE DE COENE
Het is het eerste boek dat ik van deze schrijfster gelezen heb en ik vond het wel leuk. Ik zat ook meteen in het verhaal en had moeite om het boek weg te leggen. Dit verlangt naar meer.
GESCHREVEN DOOR STEFANIE ROELS
Het is waarschijnlijk not done om een recensie te beginnen met een 'opmerking' maar toch ... Lees eerst "Bloedbruiloft" van Ellen G.! Ik deed het niet en ik had de indruk dat, ondanks de uitgebreide beschrijvingen enzo, ik dingen miste. Mijn eigen schuld dus een beetje .
Daarnaast heb ik eigenlijk alleen maar veel lof voor Ellen. Ze laat duidelijk merken dat ze de landen/streken en hun geschiedenis/geografie goed kent. Haar personages bezitten 'typische' Spaanse en Duitse kenmerken. Hierdoor en door het gebruik van uitdrukkingen en woorden in hun oorspronkelijke taal (geen paniek : uitleg vind je in de voetnoten!) heb je als lezer de indruk dat je werkelijk aanwezig bent op die plaatsen. Sommige (hevige) reacties en beschrijvingen zorgden er ook voor dat ik regelmatig zat te grinniken onder het lezen! Het verhaal leest als een trein en meerdere personages komen regelmatig aan het woord, alsook de dader zonder het verraden van de identiteit. Dit zorgde er voor dat ik tot op het einde helemaal op een verkeerd spoor zat. Well done!
Waar ik me wel aan ergerde was onze Spaanse schone en de manier waarop ze Wolfgang behandelt en haast dwingt tot dingen (lees het boek voor meer info!). Ze kent hem en wat zijn standpunten zijn, respecteer ze dan denk ik. Ook het feit dat Wolfgang als een egoïst wordt bestempeld door sommige personages vind ik wat kort door de bocht. Zeker naarmate je hem beter leert kennen ... Naar het einde had ik zelfs zin om hem te omhelzen of een paar tranen te plengen voor hem.
Ik ben dus fan van Wolfgang en Ellen en verwacht nog vele avonturen! Dikke 4 sterren meer dan verdient.
GESCHREVEN DOOR ANKE VAN DEN BROECK
Mijn recensie: Ik vond het een heel goed boek, en je bent direct mee in het verhaal, goede beschrijvingen vanbv. Berlijn ed. Maar in het begin stoorde ik me wel aan de woorden die dan in voetnoten stonden uitgelegd. Maar het heeft wel zijn charmes, en het geeft ook wel meer sfeer. Maar is in het begin toch zeker even wennen.
GESCHREVEN DOOR CHRISTEL GORIS
ik heb je boek "schaduwspel" gelezen, en ik ben positief verrast door dit boek. Vanaf de eerste pagina wordt je meegezogen door het verhaal, en het blijft boeien van de eerste tot de laatste pagina. Goed opgebouwde spanning, plotse wendingen en een goed plot maakt van dit boek een goede thriller. Maar waar ik vooral van genoten heb, zijn de personage's : de complexe Wolfgang en vooral de no-nonsens Gitta, deze waren subliem neergepend. Ik verheug me erop om "bloedbruiloft" te gaan lezen.