KORTE INHOUD :
In de stilte voor de storm is de spanning bijna tastbaar... Aan de vooravond van orkaan Isaac doet de Kustwacht een gruwelijke vondst in de Golf van Mexico: een viskoeler vol met lichaamsdelen, keurig verpakt in plastic. FBI-agent Maggie O'Dell wordt met het onderzoek naar de herkomst ervan belast. Hoewel haar werk bemoeilijkt wordt door alle onrust over de naderende storm, ontdekt ze uiteindelijk dat de romp uit de koeler toebehoort aan een man uit Port St Lucie die al sinds een eerdere orkaan wordt vermist. Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat zijn romp weken later zeker duizend kilometer verderop in een viskoeler in de Golf van Mexico ronddobbert? Tijdens haar zoektocht naar het antwoord op die vraag stuit Maggie op zeer duistere praktijken en maakt ze kennis met een kant van Florida die ze liever niet had willen leren kennen
RECENSIES
GESCHREVEN DOOR WENDY BENOY
Dit boek leest enorm vlot. Een aantal verhaallijnen die op het eerste zicht weinig met elkaar te maken lijken te hebben, komen uiteindelijk allemaal samen. Het is een spannend verhaal, dat verrassend blijft tot op het einde, ook al weet je vrij snel wie de "dader" is. Ik heb het boek op enkele dagen uitgelezen, dus het leest echt wel vlotjes. Ik wil gerust nog boeken van deze schrijfster lezen !! Weer een nieuwe ontdekking dus.
GESCHREVEN DOOR KIM VAN TULDEN
Ik ben het volledig met Wendy eens. Het is mijn eerste kennismaking met deze auteur, maar ik ben zeker van plan om nog meer van haar te lezen.
Ik ben er woensdag in begonnen en heb het donderdag uitgelezen. Ik vond het zeer tof opgebouwd aangezien ieder hoofdstuk weer over een ander aspect ging. Inderdaad heb je gauw door wie dat de dader is, maar dat nam (voor mij) de spanning niet weg. En ik was blij dat er ook een luchtig kantje aan zat . Ik vond het een aanrader!
GESCHREVEN DOOR WIEBKE PRZIBYLLA
Het verhaal zat goed en het boek las heel vlot. Het verhaal op zich zat goed in elkaar. Het feit dat het zich afspeelt met als achtergrond de orkaan Isaac, vond ik heel goed. Dat maakt het 'herkenbaar'. De personages waren niet te uitgebreid en ik was dan ook redelijk snel mee met wie, wie was. Enig minpunt vond ik de wel heel veel toevalligheden. Maar aan de andere kant, het leven zit ook vol toevalligheden Mijn eindoordeel: Ik zal zeker nog boeken van haar lezen, maar dan nadat mijn stapel 'te lezen' een beetje verminderd is ...
GESCHREVEN DOOR LEEN TANT
Op de voorkant van het boek staat dat Tess Gerritsen het boek adembenemend spannend vond en dat deze spanning iedere pagina hoger opgevoerd wordt. Dat klinkt veelbelovend. Het verhaal begint wel spannend als er in de oceaan een drijvende vrieskist aangetroffen wordt met daarin verschillende afgehakte ledematen. Al vrij vlug weet je echter wie de dader hiervan is en het verdere verloop van het verhaal is vrij voorspelbaar.
Ik vind dit geen bloedstollende thriller en denk niet dat ik in de toekomst nog boeken van Alex Kava zal lezen. Ik lees liever de thrillers van Tess Gerritsen, Nicci French of Camilla Lackberg, ...
GESCHREVEN DOOR SILVIO LOREZ
Alex Kava, Nog nooit van gehoord.
Toch won ik dit boek bij de facebookgroep Boekenfans. (THX Els & Stefanie)
Ik was toch wel nieuwsgierig naar het boek mede doordat op de voorpagina een aanbeveling stond van mijn favoriete thriller schrijfster Tess Gerritsen.
Het boek Slachtoffers begint erg spannend en veel belovend.
Maar neemt toch wel een duik naar de voorspelbare en amateuristische, onwaarschijnlijke kant.
Je zou kunnen zeggen zo een boeken lees je voor je ontspanning, en je mag er niet bij nadenken.
Die vlieger gaat niet op voor mij.
Als ik boeken wil lezen voor ontspanning en er niet wil bij nadenken dan pak je een thriller uit de Bourne collectie vast, of lees je een onwaarschijnlijk verhaal van Dan Brown. (De meester van de ontspanning en de onwaarschijnlijkheid in mijn ogen, en dat is niet slecht eh!)
Ik zou wel liegen moest ik zeggen dat ik het boek totale pulp vond, want ik las op het op twee dagen uit.
Het boek had iets dat me aan het lezen hield.
De schrijfster zou nog kunnen groeien in het genre, en misschien wel de grote thriller kunnen schrijven.
Maar dan zal ze haar personages wat diepgang moeten geven, haar verhaal mysterieuze maken, en niet binnen de eerste 50 pagina's de dader verklappen.
Het antwoord op de vraag of ik Alex Kava's Slachtoffers slecht vond: Heb slechter gelezen.
De beste zin uit de boek: okay, Baily, wat wordt het? Ben je een diva of een teamspeler.
GESCHREVEN DOOR STEFANIE ROELS
Slachtoffers van Alex Kava, een thriller aanbevolen door Tess Gerritsen en een terugkeer van FBI agente Maggy O'Dell.
Na het lezen van 'Duister kwaad' van dezelfde schrijver was ik eigenlijk al redelijk voorbereid op wat ik zou krijgen. Het zou gaan om een heel vlot leesbaar boek, waar de dader al redelijk vlug zichzelf zou bekend maken. Niet echt een thriller dus naar mijn mening ...
Ondanks het feit dat dit allemaal wel klopt, ben ik eigenlijk wel onder de indruk! Misschien omdat orkanen de laatste jaren brandend actueel zijn of omdat er idd heel wat vraag is naar donoren en de zoektocht naar dé perfecte match soms ver kan gaan?! Geen idee, maar het is een goed boek, eentje waar je toch een aantal uurtjes met zoet bent en met de nodige spanning!
Maggy O'Dell is en blijft een intrigerende dame met heel wat (psychologische) problemen die wel eens dringend moeten worden aangepakt ...
Een leuk, aangenaam boek dus, niet echt een thriller (voor mij), maar toch 3 sterren waard!
GESCHREVEN DOOR TIM VERVAEKE
Thrillers zijn niet direct m'n ding, gezien ik meestal Fantasy (en de occasionele Sci-Fi) lees. Van Alex Kava had ik dan ook nog nooit gehoord, maar dankzij een wedstrijd op Facebook (in de groep Boekenfans) heb ik een exemplaar van Damaged (Slachtoffers als Nederlandstalige titel) gewonnen. Ook van mijnentwege dank aan Stefanie Roels en Els Ebraert voor het exemplaar.
Slachtoffers, deel 8, past in een reeks (ondertussen 10 delen) met terugkerende personages en vooral het hoofdpersonage Maggie O'Dell. Maar elk boek zou op zichzelf staan, hoewel het wellicht helpt voorgaande delen te hebben gelezen om meer vertrouwd te zijn met het/de hoofdpersonage(s). Beetje analoog met politieseries op televisie: Flikken, A Touch Of Frost, Morse, Louis, Wallander, enz...
Ook was het al een tijdje geleden dat ik nog Nederlandstalige fictie had gelezen, daar ik vooral in het Engels lees en me dus weer een beetje diende aan te passen aan m'n moedertaal, die hier toch wel met een ferme Nederlandse (geen Belgische) invloed gebruikt wordt. Maar goed, ondanks enkele nieuwe woorden voor me, of hoe ze gebruikt worden (kanjer, aftaaien, ...), liet de vertaling het toch toe vlot door het verhaal te raken.
Waar gaat het over? Orkaan Isaac is op komst en in Florida neemt men de nodige maatregelen om zich in veiligheid te brengen. Oplossen van misdaden is ondergeschikt op dat moment. Zoals met elke orkaan vallen er slachtoffers, alleen hier worden slachtoffers gemaakt, opzettelijk. Mensen die anders wellicht in veiligheid zouden geraken/zijn ondergebracht worden afgemaakt voor hun ledematen en dit, blijkbaar (want dat lees je pas op het einde), niet alleen voor operaties, maar ook voor congressen als studiemateriaal voor nieuwe ontwikkelingen en medische vooruitgang (of "vooruitgang", hoe je het ook wilt bekijken).
Hoe het verhaal precies verloopt, ga ik niet zeggen. Maar enkele pro's en contra's van mijnentwege:
PRO'S:
+ het verhaal leest vlot
+ korte hoofdstukken, wat natuurlijk de vlotheid bevordert
+ layout qua witruimte, lettergrootte
+ nuttige info op het einde over wat fictie was en wat er waargebeurd was, want blijkbaar is Slachtoffers gebaseerd op wat zich enkele jaren afspeelde aan de kusten van de US of A inzake orkanen.
CONTRA'S:
- bepaalde vertalingen of gebruik van woorden (zoals gezegd, ligt aan Nederlands Nederlands, niet Belgisch)
- korte hoofdstukken: jawel, het is ook een minpunt, want het komt over alsof maar de helft van het verhaal wordt verteld en zo maak je het spannend, natuurlijk. Maar dan krijg je ook (volgend punt)...
- leemtes: wat met Scott, die zich opsloot in de koelcel tot de storm overwaaide? Wat met Joe Black op het einde? enz... enz...
- een groot handvol personages, echter weinig background daarover, waardoor je zelf de leegtes moet invullen en het verhaal proberen "completer" te maken. En als je dan gewend bent, zoals in Fantasy, om hele beschrijvingen te lezen, een wereld te zien ontplooien met verschillende personages, dan is dit maar mager.
- van de hak op de tak springen qua hoofdstukken, m.a.w., ze sluiten niet op elkaar aan. Zoals met televisieseries wordt er afgebroken en komen andere personages/scenes in beeld die niets te maken hebben met het voorgaande. Om dan terug te komen of nog een derde situatie aan te kaarten. In plaats van de hoofdstukken wat verder uit te bouwen zodat er niet zoveel moet gesplitst worden.
In het begin is het even je hoofd erbij houden (vond ik toch), maar dan vormt de puzzel zich beetje bij beetje, kan je linken leggen of vermoedens bevestigd zien. Zoals het feit dat Joe Black eigenlijk geen zuivere kerel was. Noodgedwongen? Verder vond ik het wel leuk om lezen - en eerlijk gezegd, ik wist het niet - maar afgaande op andere frauduleuze praktijken in de wereld zou ook handel in lichaamsdelen een illegale, lucratieve bezigheid zijn. Maar geen pers die daarom maalt, evenmin als de erbarmelijke omstandigheden waarin arbeiders in China, India, ... voor een schamel loon en in mensonwaardige omstandigheden werken voor Westerse bedrijven die de producten dan hier aan een hoge prijs verkopen.
Hoe dan ook, qua thrillers, of afgaande op Slachtoffers, denk ik dat Alex Kava eerder mainstream-thrillers schrijft: niet te dik, makkelijk te lezen en te begrijpen, even lekker tussendoor, ontspannend (thriller, ontspannend?), enz.. Voor het diepgaandere en spannendere werk zijn er, zoals met alles, betere auteurs en boeken. Vandaar de wat lage score.
GESCHREVEN DOOR BETTY DA SILVA
In het begin had ik het ff moeilijk om mee te volgen . En had ik het gevoel of ze van de hak op de tak sprongen. Maar naarmate het boek verder vorderde kon ik heel goed volgen en wist ik al ongeveer hoe het boek zou eindigen . Het was een spannend boek waarin je wilde blijven lezen . Voor mij is dit boek geslaagd en ben heel tevreden dat ik het gelezen heb .
GESCHREVEN DOOR ILSE LEYS
heb het boek gisteren uitgelezen en heb er weer van genoten. het is een typische boek van Alex Kava: korte hoofdstukken, al vrij snel is duidelijk wie de dader is en ook hier weer wat losse eindjes. ik ben ondertussen verslaafd aan haar boeken, dus heel dikwijls zie je dat die losse eindjes in haar andere boeken weer tevoorschijn komen. Ik kijk al uit naar haar volgende boek