KORTE INHOUD
In de thriller Fotomodel gezocht portretteert de Vlaamse schrijfster Aloka Liefrink de ervaringen van een jonge, onzekere vrouw die verzeild raakt in de wereld van louche modellenbureaus en cyberseks (bonnasses).
Het boek beschrijft de innerlijke strijd van hoofdpersoon Jolien tegen de psychische manipulatie en fysieke beproevingen. Met deze thriller beoogt de auteur jonge vrouwen te waarschuwen tegen de schaduwzijden van internet, social media en de modellenwereld.
Wanneer de ouders van hoofdpersoon Jolien scheiden wanneer zij 19 is, vindt haar moeder – via Facebook – haar jeugdliefde- Robert terug. Dit keer blijkt de liefde wederzijds. Maar? Met welke motieven stapt Robert deze relatie in?
Op haar vader kan Jolien niet rekenen want die is als gevolg van een promotie -voor onbepaalde duur- naar het buitenland vertrokken.
Kort na de dood van haar moeder verhuist Jolien -onder valse voorwendselen- met haar ‘stiefvader’ Robert naar een vervallen bungalow.
Robert ziet in Jolien hét covermodel!
Ze wordt in elk geval gedwongen tot het volgen van diëten en het aannemen van oneerbare poses die haar vollédig uit evenwicht brengen.
Blijft het bij enkele fotosessies? Lukt het Jolien om zich aan de psychische en fysieke beproevingen te ontworstelen?
Fotomodel gezocht is een vlot geschreven thriller over de ervaringen van een jonge, onzekere vrouw met de uitwassen van de modellenwereld, social media en obscure internetsites. Door te kiezen voor de thriller als drager van haar boodschap, beoogt de auteur jonge vrouwen aan te spreken en te wijzen op de risico’s die kleven aan de randverschijnselen van de modellenwereld en lichtzinnig gebruik van social media.
RECENSIES VERWACHT ROND BEGIN SEPTEMBER
GESCHREVEN DOOR WEST MUS :
Het boek fotomodel gezocht vertelt het verhaal van de twintigjarige Jolien. Haar ouders zijn gescheiden en haar moeder vindt via facebook haar jeugdliefde Robert terug. Al gauw wordt de relatie serieus en komt hij bij hen inwonen. Dan overlijdt haar moeder plots. Haar vader woont in het buitenland met een andere vrouw. De enige persoon die nog voor haar kan zorgen is Robert. Robert ziet in Jolien een perfect model voor zijn modellenbureau. Ze moet hiervoor wel wat offers maken. Robert handelt niet alleen hij heeft nog een maatje. Zijn de plannen die zij hebben met Jolien wel helemaal zuiver? Kan Jolien uit hun greep blijven?
Hele mooie cover die het gevoel van het verhaal weergeeft. Een meisje dat met de handen in het haar zit en het allemaal niet goed meer weet.
De eerste bladzijden had ik het wat moeilijk met de schrijfstijl maar daarna ging het vlotter. Het is een snel verhaal waar je nooit het gevoel in hebt dat je de concentratie verliest. De liedteksten tussendoor heb ik overgeslagen. Ze geven het boek geen meerwaarde, voor mij hoeven ze niet.
De twee hoofdpersonages zijn heel goed uitgebouwd. Het verhaal wordt afwisselend verteld door Robert en Jolien. Mooi om te zien hoe ze allebei vanuit hun beleving op de situatie kijken. Ik vind het trouwens geen gewone thriller maar eer een psychologische thriller. Je voelt hier dat de auteur heel wat mensenkennis heeft om de personages zo weer te geven.
In de eerste plaats voel je je als lezer sterk verbonden met het lot van Jolien. Maar gaandeweg het verhaal vordert kom je meer te weten van Robert en leef je ook sterk mee met zijn verhaal.
Soms stelde ik mij toch vragen over de geloofwaardigheid van het verhaal. Hoe kan nu een twintigjarig meisje zich zo laten meeslepen in deze draaimolen? Toch denk ik dat het mogelijk is. Ook het feit dat ze zichzelf schuldig vindt aan hetgeen haar overkomt. Robert praat haar die schuld ook aan. Je ziet het hier heel stilletjes aan gebeuren, zo subtiel en plots zit ze gevangen in de netten. Na een tijdje beseft ze het wel maar zit er zo diep in dat ze er onmogelijk alleen nog kan uitraken. Dit hele gegeven is toepasbaar op heel wat schrijnende situaties die plaatsvinden in de wereld. Het klinkt misschien ongeloofwaardig tot je zelfs slachtoffer bent. Dus conclusie goed geschreven Aloka!
Sterk verhaal met een spannend einde. De afwikkeling had voor mij iets uitgebreider mogen zijn. Plots was die hond daar en toen was het gedaan. Kon voor mij gerust nog wat langer duren die ontknoping. Ondanks de moeilijke start en het korte einde vond ik het een leuk boek om te lezen.