Boekenfans
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Boekenfans

Ben je even gek van boeken als wij? Dan zit je hier zeker op je plaats !!!

IndexLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen

Extra testament - Willem Groeneveld

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Stefanie85
Admin
Stefanie85

Aantal berichten : 74
Registratiedatum : 09-06-13
Leeftijd : 39

Extra testament - Willem Groeneveld Empty
BerichtOnderwerp: Extra testament - Willem Groeneveld   Extra testament - Willem Groeneveld Icon_minitimewo jun 12, 2013 7:49 am

KORTE INHOUD :
In het bos bij Onderschie wordt onder vreemde omstandigheden een tweeling -
Dori en Oliver - te vondeling gelegd door hun ouders. Zij worden gevonden door
boer Robert de Payens en zijn vrouw Mary die de tweeling liefdevol opnemen.
Dori en Oliver hebben een onbezorgde jeugd, maar als ze twaalf jaar worden,
merken ze dat ze voorbestemd zijn om een belangrijke opdracht te vervullen.
Vanaf dat moment beleven ze fabelachtige, magische avonturen en ontmoeten ze
vriendelijke wezens zoals: de machtige witte hengst Nero, de sarafeenhoorns Mon
en Alpha, de gekke martrollaar Dupilexi en de vriendelijke reus Noppius. Maar
ze krijgen ook te maken met de vertegenwoordigers van het kwaad: Heer Vuidel,
Akra en Sandor. Maar voordat ze hun eerste taak - het plukken van de Gouden
Lekie - kunnen uitvoeren, moeten hun aangeboren gaven ontwikkeld worden in
een wonderbaarlijke eik. Zal het Dori en Oliver lukken om deze bijzondere vrucht
op tijd te plukken?
In het bos bij Onderschie wordt onder vreemde omstandigheden een tweeling - Dori en Oliver - te vondeling gelegd door hun ouders. In 'Gouden Lekie', het eerste deel van de reeks Extra Testament, blijkt de tweeling voorbestemd om een belangrijke opdracht te vervullen. Zoals in Gouden Lekie beleven Dori en Oliver ook deze keer fabelachtige, magische avonturen en spelen de machtige witte hengst Nero, de sarafeenhoorns Mon en Alpha, de gekke martrollaar Dupilexi en de vriendelijke reus Noppius naast vele nieuwe fabelachtige wezens weer een belangrijke rol bij de vervulling van hun opdracht. Maar ook de vertegenwoordigers van het kwaad, Heer Vuidel en Akrador zijn natuurlijk weer van de partij om het vervullen van de opdracht door Dori en Oliver te dwarsbomen. Zal het ze deze keer lukken om de Zwarte Pest met succes te bestrijden?

GESCHREVEN DOOR SILKE GORREMANS

Ik vind het altijd zo ontzettend moeilijk om een boek te beoordelen dat ik gekregen heb, zeker als de schrijver ervan mijn recensie gaat lezen. Laat me alvast beginnen met zeggen dat ik het verhaal van het Extra Testament erg goed geschreven vond en de verhaallijn erg goed opgebouwd. Het boek wordt op geen enkel moment saai en geeft ongelooflijk veel afwisseling. De auteur beschikt echt over een grote dosis fantasie en de fabelwezens die hij creëert zijn echt heel origineel. Zelf was ik bijvoorbeeld helemaal weg van duplexi. Het boek leest makkelijk weg en zet echt wel aan tot verder lezen. Ik wou zo graag weten hoe het verder liep.
Waar ik me een klein beetje aan stoorde is dat de heilige graal, de tempeliers en dergelijken er weer bijgehaald werden. Dat is de laatste jaren zo een populair thema dat je het overal tegenkomt. Zelf op plaatsen waar het eigenlijk niet tot zijn recht komt. Of het ook tot zijn recht gaat komen laat ik nog even in het midden. Dit is slechts deel één en misschien heeft de auteur wel een hele goede reden om dit allemaal in het verhaal op te nemen en ook nog met namen zoals Hugues De Payens te komen aanzetten. Op dit ogenblik stoort het mij, maar dat ligt volgens mij gewoon aan het feit dat ik zo graag historische verhalen lees en mijn haartjes recht komen te staan als historische feiten zich gaan vermengen met fantasie elementen. Maar he, dat is mijn mening. Wie weet hoe fantastisch vind ik de ontknopping... we zullen zien.

Nog een puntje van kritiek, wat totaal geen afbreuk aan het verhaal doet is de doelgroep waarvoor het geschreven is. Op de flap van het boek en op verschillende sites wordt aangegeven dat dit boek voor kinderen vanaf 14 jaar geschreven is. Maar daar kan ik echt niet akkoord mee gaan. 10 tot 12 jaar is denk ik een iets realistischere inschatting. Het boek is iets te kinderlijk geschreven voor echte tieners. Laten we niet vergeten dat veertien jarige eigenlijk in de young adults categorie vallen waar boeken als The hunger games, Twilight, Cinders, Fallen en ga zo maar door invallen. Meestal leen ik mijn boeken uit aan mijn oudere nichtje, maar ik denk dat deze niet in goede aarde zou vallen bij haar. Haar jongere zus van 10 was echter wel heel enthousiast. (Ze zit nu aan hoofdstuk 6 :-))

Al bij al een fijn boek dat vlot leest met veel fantasie. Ik kijk al uit naar het vervolg.

Het twee boek uit de extra testament trilogie en ik vond het zoveel beter dan deel een. Het boek druipt gewoon van de fantasie en daar ben ik echt helemaal gek van!
In dit boek is er geen spraken meer van de heilige graal dus daar kon ik me niet aan ergeren en dat maakte het voor mij zo ongelooflijk veel makkelijker om van het boek te genieten.
Ten tweede is het boek ook echt meer gericht op jongeren en leest het "volwassener" dan deel een.
Het plot zit echt erg goed in elkaar en als lezer leef je echt mee met Dori en Oliver. Waar ik echt met volle teugen van heb genoten zijn de onverwachte plotwendingen. Ik haat het als je in een boek al weet hoe alles gaat verlopen en dit is hier zeker niet het geval. Ik was steeds echt verbaast en bijvoorbeeld bij de trainingen van Dori en Oli wist ik zelf nooit hoe ze het eigenlijk tot een goed einde moesten brengen. Spanning verzekerd dus! Ik kijk uit naar deel 3

GESCHREVEN DOOR JANA PROVOOST

Eerst en vooral, bedankt Willem Groeneveld, voor de boeken. En sorry dat het wat langer duurde, december en januari zijn 'hel-maanden' voor een student .

Het eerste deel vind ik moeilijk om te recenseren, ik was er niet zo weg van. Ik ben een allesverslinder, ik lees dus ook soms boeken voor +- 12-jarigen. Zoals Silke al zei, er staat vanaf 14 jaar maar dat gaat voor het eerste boek niet op, vind ik persoonlijk. Ik miste spanning en een goed einde. Dat neemt niet weg dat er een prachtige beschrijvende schrijfstijl is! De fantasiewezens (-wereld) is geweldig, ik had heel vaak iets van 'wauw, hoe kom je er op?'. Dus dat is wel heel positief! De personages van Dori en Oli springen er niet echt uit, ik vind ze nogal oppervlakkig. Ik heb dit boek aan mijn broertje (11) gegeven, hij leest niet graag en zuchtte al bij het zien van de dikte van het boek. We vermoeden ook dyslexie bij hem (hij wordt getest) maar hij leest het wel. Hij zit echt nog niet ver, leest bladzijde per bladzijde ergens tussendoor. Maar zijn reacties zijn alvast positiever dan de mijne.

Het tweede boek vond ikzelf veel aangenamer om te lezen en ik had het gevoel dat je soms als lezer op het verkeerde pad gezet wordt. Dat vind ik dus geweldig! Oli en Dori krijgen meer diepgang en ik wist niet dat het mogelijk was, maar er zit nog meer fantasie in! Ik heb ook de indruk dat de schrijfstijl veranderd is tussen het eerste en het tweede boek. Er wordt overal dieper op ingegaan en je wordt meer 'in' het verhaal getrokken dan in het eerste deel, waar ik als lezer het gevoel had meer toe te kijken van op de zijlijn. Ik vind het niveau van dit boek ook wat hoger liggen, ik denk niet dat mijn broertje dit zou kunnen lezen.De leeftijd 'vanaf 14' ligt hier duidelijk wél goed.

Er was hier eerder een verwijzing naar Harry Potter. Ik ben van die generatie...en inderdaad Harry Potter groeide mee naargelang de leeftijd van zijn lezers waarmee het begon. Een goeie vergelijking wat de fantasie betreft en fijn dat u wil meegroeien met uw lezers, maar Harry Potter had een sterk begin, u heeft een sterk twééde deel. Als de trend zo doorgaat dan ben ik zeer benieuwd naar het derde en laatste deel van uw trilogie.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://www.facebook.com/groups/Boekenfans/

Extra testament - Willem Groeneveld
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Boekenfans  :: Doe mee en maak kans op :: Recensies-
Ga naar: